Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

4 December 2022

Pengalaman Jadi Seorang Accountant

 Assalamualaikum hai,


Dia macam tiber je topik ni keluar. Tapi, nak ceritalah sikit.

Aku merupakan seorang graduan lulusan Diploma in Accounting and Finance. Masa SPM, aku memang tiada langsung basic in accounting dan merupakan pelajar aliran sastera. Memang masa sekolah dulu suka bersastera dengan bahasa. ceh!

Lepas UPU menolak aku untuk belajar di pengajian tinggi awam, aku beranikan diri masuk ke swasta di bawah tajaan MARA.

Masa mula bekerja sebagai seorang accountant, memang sangat noob. Sebab di kolej kebanyakkannya hanya menggunakan software Sage UBS yang dah ketinggalan zaman. Bila masa kerja, mereka menggunakan Autocount Accounting. Aku belajar dari bawah. Dan suprisingly, Autocount lagi menyenangkan.

Mungkin.. mungkin sebab aku fast learner yang buatkan aku senang catch-up apa yang diajar.

Aku bekerja di bahagian Account, di team Account Receivable sebagai Account Executive. Di company aku bekerja ni, ada 4 orang saja dalam team AR. Selebihnya, di AP.

Aku tak tahulah macam mana di company lain, tapi bagi aku, di company yang aku bekerja ni, berada di AR ni sangat seronok, sangat senang dibandingkan di AP.

AP = client/supplier kejar kau. Which mean, perkara yang aku sangat tak suka. Sebab rasa macam kita hidup ni tak tenang. Nak buat kerja kena tergesa-gesa.

AR = Kau yang kejar client/supplier/ third party.

Cumanya, AR ada deadline yang nak kena kejar setiap 7hb setiap bulan. So memang nak kena rushinglah bila dah hujung-hujung tu nak kena siapkan semua report/transaction/record etc.

Tapi, best. Mungkin sebab tempat kerja aku ni, sangat tenang. Bos tak ada nak bising-bising, asalkan kau buat kerja. Bos tak ada nak kacau itu ini. Ada fellow staff and manager yang tersangat baik. They are very very very kind and helpful.

Tapi, cons-nya adalah.. gaji tak best. Walaupun kau beli kereta Axia sekali pun, kau mesti akan semput bila hujung bulan. Semput yang tunggu masa nak mati centuuuu.. huhuhu

So, to sum up: menjadi seorang accountant ni tak adalah kejam seperti yang digembar-gemburkan melainkan kau bekerja di company Big Four/Five, atau company Have-Have lah.

Percayalah, apa yang kau belajar masa diloma/degree tu, hanya 10% aje yang kau akan jumpa masa bekerja. Yang lain, semua dah ada dalam sistem. Kau hanya perlu masukkan angka, click, click, click.. and tadaaaa... Dah jadi satu transaction.

Senang!

Dia susah masa belajar diploma dulu jela.


Cuma satu je nak pesan, jangan malu untuk bertanya benda yang kau tak tahu. Kau tanya je. Setakat ni, tak ada lagi aku jumpa orang makan orang sebab bertanya. Mereka makan nasi juga. Jangan malu, ok? Kalau malu, memang sampai mampuslah kau masih di situ, masih tak tahu apa-apa.

No comments:

Post a Comment

Everyone growing up by making a mistake.