Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

11 August 2020

Tamat Tempoh Lesen Memandu

Hai assalamualaikum.

Memandangkan kalian semua terlalu banyak sangat soalan mengenai tarikh tamat lesen memandu ni, jadi aku buatkan satu informasi khas.

Dan perlu diingatkan sekali lagi, aku bukanlah pegawai JPJ. Jadi, mana-mana soalan yang aku biarkan tidak berjawab itu adalah kerana aku tak tahu. Atau soalan itu annoying sampai aku malas nak jawab.

Ingat tak aku pernah explain mengenai tarikh tamat tempoh ni:

Macam ni, katalah tempoh valid lesen PDL 03/09/2019 - 02/09/2021. Jadi, mula tarikh 03/09/2021 sehingga 04/09/2022 adalah tempoh di mana kau kena renew lesen PDL ke CDL. Selepas saja tarikh 02/09/2022 baru kau nak renew, lesen kau akan terbatal. Ini adalah valid untuk lesen P saja tau.

--Ini apa yang aku dapat melalui JPJ sendiri.--

 

Mengikut seksyen 29, Akta Pengangkutan Jalan Malaysia (APJ) 1987, lesen memandu yang tamat tempoh dan gagal diperbaharui dalam tempoh yang ditetapkan adalah terbatal secara automatik seperti berikut:

  1. Lesen PDL tamat tempoh melebihi 1 tahun.
  2. Lesen CDL tamat tempoh melebihi 3 tahun.
  3. Lesen Vokasional tamat tempoh melebihi 3 tahun.
Bila dah terbatal ni dan nak perbaharui, kau kena buat apa?

Yes! Pandai. Buat rayuan.

Macam mana pula nak buat rayuan?

Rayuan boleh dibuat melalui online di sini, bersurat atau terus ke pejabat JPJ sendiri. Selain dari tiga ni, TAK BOLEH!

Seingat aku, tempoh keputusan rayuan diterima atau ditolak boleh diketahui selepas 14 hari dari tarikh memohon.

And here the best part..

Kalau permohonan berjaya, kau akan dikecualikan dari ambil ujian komputer; kpp eh? aku tak ingat dan wajib ambil ujian praktikal II dan III; ujian litar dan jalan raya.

Dan jika permohonan ditolak, maka.. kau kena ambil dari awal lesen memandu; cari pusat memandu berhampiran, masuk kelas, dengar ceramah, ujian kpp, qti, lesen L, lesen P. Mula dari awal.

Jadi, macam mana nak elakkan perkara seperti ini dari berlaku?

Aku selalu doa, "Ya Allah, jauhkan aku dari sifat lupa" setiap kali lepas solat. Dan aku selalu letak reminder di telefon. Atau tulis di mana-mana.

Manusia mudah lupa, remember?


INFO TAMBAHAN: Mulai 16 Julai 2013, bagi permohonan PDL dan CDL di pejabat JPJ, pemohon diberi pilihan sama ada membawa gambar warna sendiri (ukuran 25mm x 32mm) berlatar putih, mengambil gambar di kaunter atau menggunakan gambar daripada MyKad.

4 comments:

  1. Hi ms Oren
    Pasal lesen L
    Dalam tempoh setahun utk renew ke lesan penuh, lesen tu x kira expired? I mean x kena saman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai.. ya kena saman. dalam tempoh setahun tu dah dikira expired. Selepas setahun tu dah dikira batal.

      Delete
  2. Hi, kalau lambat 2 bulan nak renew tak apa meh ?

    ReplyDelete
  3. hi sis salam. tumpang tanye. conthonye saye nak upgrade ke lesen CDL. sekarang sy PDL tapi dh mati. boleh ke saye suruh org lain yg tolong renewkan ke CDL?

    ReplyDelete

Everyone growing up by making a mistake.