Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

26 June 2021

My First Dose AstraZeneca Covid Vaccine is Done! dan after effect

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dengan rasa berbesar hati dan berbangga, saya ingin beritahu bahawasanya saya telah menerima dos pertama vaksin covid-19 AstraZeneca pada 23 Jun 2021 yang lalu. Pendaftaran di buat pada bulan lepas. Setelah berebut dengan penduduk bumi di Malaysia, akhirnya cuma 23 Jun saja yang kosong.

Disebabkan aku di Johor, jadi Pusat Pemberian Vaksin adalah di Persada Johor Bahru. Nuuunnn jauh nau dari Pasir Gudang ke JB, geng. Nasib takde road block.

Waktu temujanji aku pada 4.30pm. Boleh dikatakan layanan di PPV Persada sangatlah first-class! Ramai orang di situ memang ramai, tapi sangatlah cepat. Boleh dikatakan dari mula aku masuk dari kaunter ke kaunter, cucuk vaksin dan pemerhatian 15 minit cuma ambil masa dalam 20 minit aje.

Serius, tak tipu. Sampai tulisan aku carca-marba nak isi borang persetujuan sebab sangatlah laju proses dia.


Jadi, kita pergi kepada simptom selepas cucuk vaksin.

Mula tengah malam tu, kepala aku dah mula rasa dingin dan meremang dan berangin. Badan mula nak panas. Cepat-cepat pergi cari panadol sepapan, air sebotol, sweater dan stokin. Selepas tu sempat layan Vincenzo satu episode sebelum kepala dah mula pening.

Sebelum tidur aku makan sebiji panadol dulu. Sebab memang tak boleh nak makan dua biji panadol dalam satu waktu yang sama. Nanti salah satu panadol akan terluak semula. harey

Sedar jam 4.30 pagi, badan memang dah panas gila. Tiba-tiba datang batuk pulak. Makan lagi panadol sebiji. Tidur.

Esoknya 24/6 aku memang betul-betul collapsed. Terbaring satu hari atas katil dan hanya makan panadol dan minum air. Tak larat langsung weh. Malamnya, demam dah mula kebah. Mama aku buat maggie malam tu pun boleh makan berapa sudu je sebab mulut pula mula rasa pahit.

25/6 Alhamdulillah dah membaik. Cuma satu hari mulut rasa pahit dan banyak minum air masak. Tahap aku dah elok ni sampai boleh layan Vincenzo 4 episode satu malam. hehehe



Aku punya simptom begini. Mama dengan ayah aku pula takde simptom. Jadi, lain orang lain after effectnya. Jadi jangan takut nak vaksin. 

Tak nak vaksin? Kau nak mampus? Mampus sorang-sorang. Jangan menyusahkan orang~ ~

No comments:

Post a Comment

Everyone growing up by making a mistake.