Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

19 February 2019

MARA

Assalamualaikum dan hai.

Sibuk betul aku ni sampai dah lama tak mampir ke sini.

K lah, kalini aku nak buka cerita mengenai Pinjaman Pelajaran MARA.




dan oh, MARA hanya tanggung IPTS saja tahu dan kolej di bawahnya. Selain itu, IPTA ke apa ke, MARA  memang tak tanggung. Jadi, tak payahlah duk apply banyak kali loan MARA kalau korang pelajar IPTA.

Aku apply MARA sewaktu diploma sem 1. Dan aku dapat kelulusan sewaktu aku di hujung sem 2. Lambat memang lambat sebab waktu tu mara ada masalah apa entah, tak ingat.

Dan tiba saja hujung sem 2, terbeliak mata aku bila tengok jumlah wang yang beribu-riban di bank.

Kalian beruntung kalau dapat mara tau. Kenapa aku cakap begitu, sebab:

MARA jaga korang macam ibubapa kepada anak-anaknya.
Maksudnya, setiap bulan dia akan beri elaun sara diri korang. Bukan macam sesetengah pinjaman yang beri sedebak di awal sem, dan pandai-pandai koranglah nak bahagikan duit tu macam mana.
Dan mara akan bayarkan terus yuran pengajian korang (antara MARA dan pihak kolej) tanpa libatkan korang. Korang hanya perlu fokus pada belajar saja. Bab duit, MARA ada untuk uruskan.

Tapi, janganlah belum hujung bulan dah pinjam kawan kan. Banyak tau MARA bagi setiap bulan, tapi korang menjoli pulak.

Lepastu, MARA boleh buat conversion. Maksudnya, pengurangan bila dah habis belajar. Dan MARA tiada interest ya. Katakanlah RM15,000 kau pinjam, jumlah itu juga yang kau akan bayar semula. Dah guna duit orang, kan?

Kemudian, bagi yang dah habis belajar dan menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya, boleh buat penangguhan. Sayanglah tak buat. Nanti MARA duk hantar emel siap hadis bagai. Tusuk jiwa nanti.

Dan sekarang ni, aku sambung belajar di IPTA. Sedih betul bila tak dapat MARA lagi. Terus jatuh miskin aku. T,T

P/s: Aku tengah cari scholarship atau pinjaman pelajaran selain PTPTN. Korang ada cadangan tak? Pernah apply YPJ, tapi tak lepas. Sedih lagi aku T,T

p/s: Student yang dapat MARA ni dia kaya gila tau!

1 comment:

Everyone growing up by making a mistake.