Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

10 May 2015

Asmaul Husna

Assalamualaikum..

Credit

اسماء الله الحسنى adalah sembilan puluh sembilan nama Allah. Dari segi bahasa, Asmaul Husna bermaksud nama-nama Allah yang baik, mulia dan agung sesuai dengan sifat-sifat-Nya.

  • "Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai Asmaul Husna (nama-nama yang baik)." - (Surah Taha : 8)
  • Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al asmaaulhusna (nama-nama yang terbaik) dan janganlah kamu mengeraskan suaramu dalam salatmu dan janganlah pula merendahkannya dan carilah jalan tengah di antara kedua itu" - (Surah Al Israa': 110)
  • Dari Abu Huraira R.A.: Nabi saw. bersabda: "Allah itu memiliki sembilan puluh sembilan nama yang bagus. Barang siapa yang mampu menghafalnya, maka dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil [esa] dan Dia menyukai [bilangan] yang ganjil." - Sahih Bukhari


Aku start hafal asmaul husna baru aje lagi.. Adalah dalam dua tahun lepas, itu pun bersebab. Sebabnya, aku pernah ikuti satu kem dan kat kem tu, masa tu waktu maghrib, betul-betul masuk waktu maghrib tu ada seorang kawan aku kena rasuk. Heh! Menyeramkan.

Sudahlah depan mata aku masa dia jatuh tu, mana tak trauma plus takut aku masa tu. And balik saja kem tu, aku terus entahlah, ianya kebetulan mungkin. Masuk aje kereta and radio keluar lagu Asmaul Husna ni.. And start dari situ, aku terus hafal asmaul husna sampai sekarang.

Setiap kali aku rasa takut dengan something yang.. yang.. yeah, you know, mesti aku akan baca ayat Kursi and asmaul husna sekali.. And guess what, lepas aje buat dua benda tu, rasa takut aku, hilang. Hilang macam tu aje. Kuasa Allah, kan.

Last but not least, jom hafal weh.. Tambah pahala, heheee

Sekian~~

2 comments:

Everyone growing up by making a mistake.