Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary

13 May 2015

Solat Sunat Istikharah

Assalamulaikum..

Credit

Entah kenapa boleh pula termuncul bab istikharah dalam minda ni.. Mungkin memang sebab aku dalam dilema sekarang ni, itu yang istikharah ni boleh muncul tiba-tiba. hehee..

Ilmu aku sangat cetek untuk solat istikharah ni, sebab aku tak pernah buat lagi solat ni. Apa yang dah aku belajar pasal solat sunat istikharah ni masa Darjah Khas dulu pun nak tak nak aje ingat. Haih.

Bila diri dalam persoalan dan hati mula celaru untuk membuat pilihan yang kau ada saat ni, Islam menyuruh kita menunaikan solat Istikharah dan berdoa meminta pada Allah. Allah menyuruh kita meminta dari-Nya bukan selain dari-Nya.

But please make sure, sebelum kauorang buat istikharah tu hati dan minda kena tenang. Kena neutral. Bersihkan hati dari ingat pilihan yang perlu kau buat tu. Insya-Allah, pasti istikharah kau akan terjawab.

Caranya?

Perlu dilakukan sebanyak 2 rakaat. Dan dibuat seeloknya dalam tiga hari ataupun tujuh hari, mesti hari yang ganjil okeh? Kenapa mesti ganjil? Sebab Allah itu Satu. Satu itu ganjil.. hmm hmm..


Niat

Rakaat pertama ; baca al-Fatihah dan surah Al-Kafirun.
Rakaat Kedua ; baca al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas.

Lepastu boleh baca doa ni ;

Credit

Selepas itu, pasrah dengan istikharah anda-anda-anda semua.

Sekian~~

P/s : Ohh aku pon keliru dalam dilema, kena buat jugak ni.. haih

No comments:

Post a Comment

Everyone growing up by making a mistake.