Home Creator Creation Review
Everyone has to hit the bottom before they climb back up in their lives. - Kang Gary
Showing posts with label Pengalaman. Show all posts
Showing posts with label Pengalaman. Show all posts

27 July 2019

Do Good To Others

Assalamualaikum, hanya mahu berkongsi kejadian ini pada semua.




It's happen during diploma year. Masa tu nak gi jawab final, ada sorang ni dia takde lagi 10¢ je untuk cukupkan singgit bayar duit teksi kolej. Waktu tu Grab, Uber takdak lagi. Aku pun bagi jelah singgit. Dan dia mintak no phone, nanti habis exam dia ganti semula. Aku cakap; "Tak perlu lah. Hanya minta doa supaya aku dapat jawab exam dengan lancar aje."

And turn out, lepas habis exam tu. Aku nak bayar duit teksi nak gi lrt. Aku naik dengan random girl dari asrama. Dan aku memang tinggal RM50 aje sekeping. Teksi kan tak suka kita bayar pakai duit besar. Tambang teksi dalam RM4-5 macam tu.

And that girl, bila nampak aku pegang RM50 terus dia cakap, "tak payahlah. Saya bayarkan."

Aku terus--

Betullah. Do good to others, Allah will help when we need some help.

20 November 2015

Hits

Assalamualaikum gais,


Tadi aku sangatlah terajin nak buka Nuffnang. Lepastuh terjumpa benda ni,




Lol. Aku tak tahulah kenapa banyak sangat keyword yang hit pasal memandu ni. Huhuu,, dan tetiba terimbau kenangan ambil lesen memandu awal tahun ni. Ohoi,

Kena marah dengan cikgu QTI, makan coki-coki sambil memandu, langgar divider, langgar tiang, pusing kat roundabout tapi terlebih pusing stereng dan menyebabkan langgar si roundabout tu, memandu kat highway buat pertama kali, dan apa lagi?

Ohh hah, paling tak boleh lupa, pasal dapat penge'test' JPJ nya, lelaki handsome. Heh!

Okay, kenangan semua tu.

Hahaa,

Ohkay bye~

3 September 2015

Air Max

Assalamualaikum haii,,

Peace be upon you.



Adalah dalam, empat bulan lepas, sebulan sebelum aku mendaftar di tempat aku belajar sekarang, Ayah Kesayangan Hamba ada hadiahkan sepasang kasut air max. Tersangat sangat sangat lawa ohkay. Sampaikan kasut tu terletak di tangga pertama carta kasut-kasut aku mengalahkan stiletto aku yang lain. Ahaks,

Masa orientasi aku guna kasut tuh untuk kali kedua. Kali pertama aku guna masa aku berjalan-jalan pusing satu Johor seorang diri buat kali terakhir kononnya.

Dan, dalam tiga ke lima minggu aku mulakan pelajaran aku di sini, aku tak guna pun lagi air max tuh sehinggalah awal bulan lepas, aku tergerak hati nak guna. Mungkin sebab aku baru sedar kewujudan air max tuh lepas salah seorang housemate aku mengemas rumah masa tu dan dia kasitahu yang air max aku tuh tersangatlah lawanya pun.

Adalah baru seminggu, tiga empat kali je aku guna, lepastuh minggu seterusnya, hari Selasa tak salah. Aku nak guna balik air max tuh. Then aku buka locker yang kitaorang satu rumah simpan kasut berjemaah nak cari air max tuh.

Tapi malangnya,

Setelah diselongkar atas sampailah bawah locker. Siap masuk dalam bilik lagi, cari bawah katil, cari segenap rumah.

Tetap jugak tak jumpa.

Sampaikan aku rasa nak menjerit saja masa tuh. Nak beritahu betapa penting dan sayangnya aku pada pemberian hadiah dari ayah aku tu.

Gila lah..

Sakai sungguh si pencuri air max.

Aku tak syak housemate aku yang ambil, sebab ada kasut roommate aku pun hilang jugak. Tapi aku ada syak seseorang dari bilik sebelah.

Aku hanya syak sajalah. Belum tentu tepat lagi. Kang timbul fitnah, saja tambah dosa lah tuh.

Tapi yang aku terkilan kan, 

Kenapa mesti air max aku yang dia curi? Kenapa tidak air max yang lain? Aku tengok begitu banyak air max jiran sebelah. Lagi lawa dari aku punya pun ada. Kenapa mesti aku? Kenapa?

Itu sajalah hadiah dari Ayah aku yang aku ada weh..

p/s : Kepada Pencuri Air Max, agak-agak lah nak ambil air max aku, takkan dengan stoking busuk aku pun kau nak cilok sekali??!

31 August 2015

Respond Mak-Mak Sedara

Hai Assalamualaikum,

Hari tu, sehari selepas aku balik rumah, malamnya ada mak cik aku buat makan-makan sikit sempena Tok Wan aku baru sampai JB dari Kedah. Ohkaylah walaupun aku terkadang tertanya, kenapa bila aku balik JB tak dak siapa pun nak buat memakan.

Heh!

'Sesi Menjamu Selera' itu diadakan di Kulai. Pi search Google lah kalau tak tahu Kulai tu kat pedalaman belah mana. Lepas saja aku masuk rumah, terus aku diterjah dengan soalan-soalan dari Mak-Mak Sedara aku.

Antara soalan yang paling fames,

"Aik, kurusnya?"

Aku sendiri pun tak tahu itu soalan atau pernyataan, jadi aku consider as a question lah.

Ohkay, itu bukan orang pertama yang kata aku kurus. Dah banyakkkkk sangat orang cakap macam tu. Sampaikan ada kawan aku cakap,

"Kau pergi KL belajar ke sedut lemak?"

Hamboi. Nasiblah tak kena terajang dengan aku masa tu. Sedut lemak? Sedut hingus pun aku tak pernah!

K. Aku tipu. Sedut hingus selalu kalau tak bawa tisu bersama.

Heh.

Serius ah. Macam mana aku tak kurus, makan kat sana pun tak menentu. Makan bila lapar. Lepastu, kalau tak ada teksi, kenalah berjalan kaki ke kolej. Lepastu dah sampai kolej, kalau orang tak ramai naik lif tak apalah. Cuba kalau ramai, dah kena menapak naik tangga. Kalau kat tingkat satu atau dua boleh lagi. Ni, kena menapak sampai tingkat empat! Empat weh.. Mahu berpuluh-puluh anak tangga aku pijak.

Lepastu balik hostel pula. Kalau teksi tak ada, kena lagi jalan kaki yang mengambil masa 20 minit tu. Lepastu dah sampai hostel kena naik tangga lagi sebab kat hostel memang tak ada kemudahan lif atau tali!

Lepas dah sampai hostel, tetiba teringat pula terlupa nak beli makanan, dah kena menapak turun bawah balik.

Cuba cakap, macam mana aku tak kurus?

15 August 2015

Tanggungjawab

Assalamualaikum hai,

Manusia selalu bertanya pada aku,

"Adik-adik kau, setiap tahun dapat aje jawatan pengawas tu. Kau? Takkan nak jadi pelajar biasa je?"

And I was like,....? Heh! Sukati akulah nak jadi apa pun! Yang kau menyibuk jaga tepi kain sekolah aku tuh apsal?

Seriusly lah kan, manusia sekarang memang suka ada jawatan. Diaorang rasa diorang hebat bila dapat jawatan tuh. Rasa bangga bila jawatan diorang tu adalah jawatan yang paling tinggi.

Tapi diorang tak tahu, jawatan tu sebenarnya tanggungjawab. Tanggungjawab tu pula amanah. Dan amanah tu, pasti akan ditanya di akhirat nanti.

Aku pun pernah jugalah pegang jawatan walaupun hanya sebagai Penolong Ketua Tingkatan! Tiga tahun berturut-turut aku pegang jawatan tuh. Tapi masa tingkatan lima, aku letak jawatan sebab aku tak sanggup.

Tak sanggup nak pikul amanah tu. Sebab, aku sendiri bengkok, aku sendiri tak lurus. Terasa seolah-olah, bahu kiri aku makin ke bawah. Senget.

Selalunyalahkan, apa yang aku tahu, jawatan yang kau pegang tuh, markah bagi jawatan tu akan membantu markah kokorikulum. Kalau jawatan tu tinggi, maka tinggilah juga markah koko kauorang. If I'm not mistaken lah.

Dan, aku rasa tak best, bila kau tak jalankan tanggungjawab kau tapi markah kau dapat. Rasa seolah-olah kau tak amanah. Tahukan apa hukum tak amanah?

Jadi, moral of story, jalankan tanggungjawab walaupun tanggungjawab tu teramatlah berat bagi kau. Sebab, tanggungjawab tu amanah. Dan amanah tuh, pasti akan dipersoalkan di akhirat nanti. Dan semoga bahu kanan makin senget dengan pahala dari bahu kiri yang senget dengan dosa.

Sekian, wassalam~

24 July 2015

Musibah di Hari Raya :'(

Assalamualaikum hai,

Seronok raya? Duit raya dapat banyak tak? Baju raya cantik? Anak tuan rumah yang kau beraya tu handsome tak? (eh?)

Hahaa..

Alhamdulillahlah kalau segala pertanyaan aku diatas kome semua jawab dengan hati yang senang. hehee

Raya tahun ni bagi aku antara raya yang paling tak seronok. Sangat tak seronok sebenarnya.

Kenapa?

Sebab raya ni, banyak betul musibah yang menimpa keluarga aku. Guess what, for the first time in forever, duit raya aku untuk raya pertama dapat seringgit aje weh. Sedih. Raya pertama raya-raya yang sebelumnya, duit raya pasti menjangkau puluhan ringgit.

Tak. Bukan sebab usia aku dah menjangkau lapan belas tahun atau orang cakap dah besar. Bukan sama sekali. Sebab selalunya, kalau beraya dengan kawan-kawan Mama atau Ayah, pasti mereka akan kasi juga duit raya walaupun hanya satu ringgit Malaysia without GST!

Hehee..

Dan raya tahun nilah buat kali pertamanya, musibah sebegini besar menimpa keluarga aku. Sampai kami semua tak boleh beraya dengan bersungguhnya di pagi raya. Sedih? Sangat sedih.

Tapi apa boleh buat, mungkin Allah turunkan musibah seperti itu kerana Dia nak gantikan musibah yang lagi besar yang Dia dah tetapkan sebelumnya. Kan?


Tapi apa pun, Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Maafkan segala salah silap aku dari hujung tudung sampai hujung selipar, samada yang langsung atau yang tidak langsung. :|

16 July 2015

Ehh, Aku menang? Serius?

Assalamualaikum hai,,

Malam 6 July 2015, Monday.. Masa tu aku tengah buka laptop sebab nak buat nota pasal Financial Mathematic. Yeah, memang aku kena sedikit struggle dari coursemate aku yang lain apa-apa mengenai accounting sebab aku memang zero pasal accounting and add math atau erti kata lain, aku memang tak dak basic pasal keduanya.

Sangat sedih~

Dalam tengah mental block, hamboi, bukan mental block yang tu, tapi otak blank, faham dakk? Ha, dalam tengah otak blank, tangan aku pun gatallah nak buka blog tengok apa yang patut. Walaupun aku dah tetapkan dalam hati,

Hanya akan buka blog atau media sosial pada hari Jumaat, Sabtu dengan Ahad je atau hari yang tak dak kelas. Sebab apa, nanti aku lalai, aku alpha kalau buka semua benda tu dan tinggalkan study aku terdampar sendirian. huhuu

Aku, kalau dah layan semua benda tu mana nak ingat study dah.

Then terbaca komen pasal ni,


At that time, aku terus.. Wow! Hahaa,, terus buat call me back dekat Mama (sebab aku tak dak kredit) nak kasitau ada barang sampai even tuan punya GA tak hantar lagi hadiah tu.. See, punyalah aku excited. kahkahkah

Shame,

Serious wehh..

Bila dah tahu, dah happy, seronok, dah duk terbayang baju raya semua dah complete. Hahaa.. Sampai semua kerja finance math aku entah melayang ke mana. Lol, sudahlah kena hantar esoknya.

Heh,

Okeh tu je nak story. Bye, assalamualaik~~

*ini auto publish*

5 July 2015

Student Life

Assalamualaikum haiii (:

Credit to :


Tiba-tiba nak update pasal Student Life ni sementelah aku sekarang bergelar seorang pelajar. Heh.

Student life yang sekarang semestinya dah tak sama dengan student life masa zaman sekolah. Serious talk weh.. Lagi-lagi kalau hangpa yang belajaq jauh-jauh dari keluarga. Luar negeri pula kauorang terdampar. Maksud aku luar negeri kat sini, mean If kauorang duduk Johor, then terdampat kat Perlis. Perlis tu kira luaq negeri lah jugak en en en?

Hahaa

Apa yang berbeza?

Pertamanya, kena berjimat. Sentiasa perlu berjimat. Serius. Kalau kauorang tak berjimat, jangan salahkan sesiapa kalau hang setiap hari sahur dan berbuka makan maggie dengan ayaq masak!

Lagilah kauorang kena berjimat kalau duit Mara tak masuk lagi. Hehee

Tapi kalau mak-pak hang kaya, boleh kirim duit tetiap hari, tak payah kot berjimat. Aku rasalah,

Keduanya, berdikari. Berdikari maksud aku kat sini, kauorang kena buat semua benda sendiri. Contoh, kalau masa sekolah dulu, mak yang kejut bangun pi sekolah, tapi sekarang, kena kunci jam sendirik untuk bangkit pi kelas.

Atau tak pun, masa nak bangun sahur. Pernah weh sekali aku dengan satu housemate aku tak bangun sahur sebab terlena dengan hujan di luar rumah. Sangat menyedihkan siang tu bila semuanya terdampar macam ikan duyung kat tepi pantai. heh!

Ketiganya, makanan.
Sangat menyedihkan bila tetiap hari kena beli makanan sendiri. Tak ada sesiapa yang nak masakkan macam selalu. So sad ending, i guess. huhuu..

Sudahlah kena berjimat, lepastu kena beli makanan sendiri pula tu. Kalau makanan tu memurah tak apelah juga, ni mahal tahap cekik darah wehh.. Sampai roommate aku dah sediakan satu kotak maggie cup buat persedian tetengah bulan. heh.

Sangat sedih~

Lagi menyedihkan, bila kat asrama tak boleh masak. What the..?

Tapi tu lah student life. Okeh bye.

29 June 2015

Homesick

Assalamualaikum haii,,



Selama ni duk tengok aje orang update kat media sosial pasal Homesick, tanpa aku tahu makna sebenar home-sick ni.

Itulah orang cakap, dah kena batang hidung sendiri baru tahu macam mana rasanya kan?

Ya, dan sekarang, aku dah tahu macam mana rasa homesick ni. Huhuu, wanna cry every second. Serius!

Sebab inilah kali pertama aku berjauhan dengan famili. Bila dah homesick, menangis sembunyi-sembunyi dari housemate, dan nak hilangkan rasa tu memang tersangat susah. Aku pula jenis anak yang memang tak boleh hidup sehari kalau tak pandang muka Mama-Ayah.

Tapi bila dah hilang homesick tu, jangan tanya kenapalah kalau Mama atau Ayah telefon tapi aku tak jawab. Bukan apa, takut aku menangis lagi aje karang lepas dengar suara merdu mereka. Huarghhhh!

Tapi, aku jauh dari famili sebab nak menuntut ilmu. And, I'll got the best reward, Insya-Allah.

Okeh, tu aje nak cerita~

25 June 2015

Jerawat

Assalamualaikum,

Tadi masa tengah bosan, aku duk lah pegang dahi. Saje nak tengok dahi licin atau tak, tapi lepas pemerhatian aku tadi, hmmm.. macam nak menangis weh.



Entah macam mana tetiba dahi aku yang licin ni boleh tumbuh jerawat. Kalau sejibik  sebijik tak apalah juga, ni hah kau. Sampai tak terhitung aku. Haih.

Aku rasa jerawat aku tumbuh mesti sebab berpanasan masa dekat Pahang awal bulan ni. Gila panas weh kat sana. Mungkin sebab itulah kot yang tumbuh jerawat. Ingat lagi masa tu, aku punya teriak sebab jerawat tetiba muncul. Rasa macam hidup aku dah musnah aje weh masa tu. Hahakkk.. Tapi lepas kena hempuk dengan Mama, aku terus rasa, ha iyalah. Nak tak nak aje aku teruskan hidup.

Dalam dunia ni, bermacam-macam jenis jerawat yang ada. Jerawat batu, komedo, jerawat juvenil, jerawat vulgaris, jerawat rosacea, jerawat nitrosica, jerawat biasa and etc.

Tapi kalini aku tak nak cerita pasai jerawat tu semua, aku nak cerita pasal macam mana cara mengatasi jerawat ataupun cara menghilangkan jerawat. Bebenda ni semua, aku ambil dari mak kawan aku. Huihuii,,

1) Sapukan tempat jerawat ataupun semua bahagian muka dengan asam jawa. Biar setengah jam dan basuh muka sehingga berkilat.

2) - Tumbuk seulas bawang putih dan sedikit lobak merah.
    - Pukul putih telur sampai berbuih. Masukkan satu sudu kecil madu. Kacau.
    - Masukkan lumatan bawang putih dengan carrot ke dalam putih telur tadi. Kacau dengan penuh kasih sayang.
    - Sapukan pada muka. Tunggu 30 minit dan basuh.

3) Tumbuk bawang putih. Sapukan pada wajah. Biar 5 minit dah basuh muka.

4) Makan bawang putih.

Tapi kalau cara keempat tu kauorang tak suka, bukan korang aje, aku pun sama, baik guna cara yang lain. Kang tak memasal, ada aje yang kena hempuk sebab mulut dan badan berbau. Elok-elok tujuan nak hilangkan jerawat, nanti boleh terhilang kawan pula sebab bawang putih aje. Fuh~

Ohkay bye. Assalam,

1 June 2015

Dengar Lagu

Hai gaisss, Assalamualaikum,

Pernah tengok keadaan yang macam ni,?

Credit

Mesti pernah, bukan? Atau kauorang yang buat? Hahaa.. Eh kalau macam tu, sama lorh dengan aku.

Selalu aku buat. Nak buat omwork (cerita tahun lepas), layan laptop, tengok tv, tidur and etc.

And selalu juga aku kena baling dengan surat khabar, dengan pen, buku, majalah, ada yang sampai aku kena cuit sampai TERmelatah, kena maki pun ada gak, bila orang panggil saat-saat aku buat macam tu, tapi aku tak dengar.

Mana tak nye, dah kalau buka volume super high, mana nak dengar. Iya dakk?

5 May 2015

Dari DIA dan kepada DIA


Seorang lelaki datang ke rumah mengetuk pintu tepat jam empat dua puluh lima minit pagi. Dalam berpuluh orang dalam rumah itu, hanya seorang sahaja yang mendengar bunyi ketukan pintu itu. Hanya seorang.

            Dan si tetamu itu masuk meskipun tuan rumah tidak membukakan pintu. Masuk tanpa tersentuh sedikit pun tubuhnya mengena pintu kayu itu. Dia berjalan masuk ke sebuah bilik yang dihuni oleh seseorang. Seseorang yang berumur lapan puluh dua tahun. Seorang wanita yang sudah uzur dan hanya menunggu masa untuk dijemput Illahi.
            Lelaki tadi masuk lalu memberi salam, “Assalamualaikum,”

            Wanita yang semenjak setengah jam tadi sudah terjaga dari lenanya pantas menoleh ke pintu. Matanya bertentang dengan mata si lelaki itu dan pantas menelan liur. Masanya sudah tiba. Masanya untuk meninggalkan dunia telah tiba.

            “La illaha illallah,” Kalimah itu diucapnya beberapa kali. Lagi dan lagi. Matanya masih lagi memandang lelaki itu. Semakin lama, langkah lelaki itu semakin mendekat. Dekat dan dekat.

            Lelaki itu berdiri di sebelah wanita itu. Memandang dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki. Lelaki itu mengangkat tangannya dan...

*****
“Kring.. Kring..”

            Manusia yang masih lagi lena tidur itu terpisat-pisat bangun. Matanya digosok sebelum mencapai telefon di atas meja. Sekilas pandangannya memandang jarum jam. Empat empat puluh pagi. Skrin telefon dislide sebelum meletakkan telefon di telinga kiri. “Hello?”

            “Assalamualaikum.. Mak aku dah meninggal kul empat setengah tadi,” Nada sedih kedengaran di hujung talian.

            Terkaku lelaki itu di tempat duduknya. Hanya, “Innalillahiwainailahirajiun.” yang kedengaran.


            Al-Fatihah. Semoga rohnya dicucuri rahmat.


Haih,, Tetiba pula intro entry tertulis cerita.. Bhahaa..

Sebenarnya cerita kat atas ni adalah cerita benar. Aku tak tahulah macam mana cara kematiannya tapi ini berdasarkan imaginasi aku ajelah. Tapi part yang kedua, yang seorang lelaki jawab call tu, cerita betul. Dan lelaki itu, is My Dad.. Hehee.. Say hello to My Dad~~

Dan waktu dalam cerita atas tu pun betul jugak. Lebih kurang jam 4.30 pagi tadi dia meninggal. Dia? Aku pun tak tahu nak describe 'dia' tu macam mana. 'Dia' tu, ayah aku punya abang, punya bini, punya emak. Kira macam nenek saudara juga lah kan?

Haih.

Aku tahu pun dalam pukul tujuh pagi tadi. My Dad kasitahu lepas dia hantar adik-adik aku pi sekolah. Balik rumah baru cakap ada orang meninggal. Then sebab nak cepat, aku sarung aje baju kurung entah berapa tahun lepas punya. Dengan tak ironnya. Nasib baik corak dia abstrak. Memang pakai sarung ajelah. Nasib baik baju dengan kain sama, kalau dua dua lain, memang aku buat selamba derk ajelah tadi. Haih.

Dan inilah kali pertama aku dapat tengok orang kafankan jenazah. Kesian bukan? Hahaa.. biarlah. Masa dia dikebumikan pun aku sempat tengok. Cuma so sad, masa dia dimandikan aje aku tak sempat tengok. Atau lebih tepat, aku tak nak tengok. Takut punya pasal,

Tapi alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar, walaupun ada seorang dari anak arwah nenek saudara aku dari Negeri Sembilan tak silap, yang tak sempat tengok. So saddd..

Lagi sedih masa part anak cucu cicit dia datang nak cium jenazah buat kali terakhir. Sampai meleleh-leleh ayaq mata.

Sobs sobs..

Tapi itulah, mati itu pasti. Itu janji Allah. Semua yang hidup pasti akan merasa mati.

Sekian~

P/s : Based on cerita atas tadi tu.. Ada gaya macam seorang penulis novel tak, agak-agak?


4 March 2015

Result?

Assalamualaikum..

Hmm, lama gak aku ta on blog ni.. nothing change.. huhuu

Semalam, yeah 3/3 hari yang menggabrakan. hahaa.. Batch 1997 mesti dah dupdapdupdap malam sebelum haritu. Sama mcam aku jugak.. Sampai tak boleh nak tidur nakk bayangkan macam mana result SPM. Macam-macam dok fikir macam mana keputusan aku. Baik atau ke laut. And atlast, aku redha aje. Yang bagi rezeki semua tu Allah. Siapa kita nak tentukan. Lagipun, if aku failed pun, itu tak menjamin yg masa depan aku gelap.

Dan tibalah semalam,, bila nampak cikgu, aku dah rasa lain macam. Takut hampakan harapan cikgu satu hal. Cukuplah aku dah selalu kecewakan cikgu and buat cikgu marah masa sekolah dulu sebab selalu tak siap homework dia.. Hmm,,

Dan sehinggalah.. Cikgu kelas aku cakap kat aku, "tahniah!" Frst aku macam blur, tapi bila tengok result sendiri, aku dah rasa macam aku sekarang ni ada kat awang-awangan.. bhahaa.. Alhamdulillah.. Terus telefon mama kasitahu result aku. Senyum sampai telinga ajelah aku satu hari tu. Again, alhamdulillah.

And sampai part cari cikgu, nak say thanks and whatsoever.

Tapi tu lah, nak gembira sangat pun tak boleh juga sebab ade satu subjekk yg buat aku spoil. Gegiler spoil weyh.. Yang lain semua dah okay.. Smpaikan aku tetanya-tanya sendiri, "BM aku still kene bagi perhatian ke?" Aih,, boleh pula subjek BM aku dapat B+.. Memang spoil giler.

Spoil menyepoil pon (hmm, BM aku mmg teroks.. bhahaa) kat satu subjek tu ajelah. Yang lain, semuanya ++.. hahaa.. Alhamdulillah sekali lagi..

Sorry cikgu, saya dah hampa dan kecewakan cikgu.

Wassalam~~

17 February 2015

Pengalaman Ambil Lesen Kereta

Assalamualaikum..




Bila search kat Mr. Google, ramai juga yang buat pengalaman sendiri masa ambil lesen memandu.. Jadi, aku pun nak buat jugalah pengalaman pasal ni.. *mood menyibuk* hahaha..

Aku punya birthday hujung tahun, jadi nak kena tunggu hujung tahunlah baru boleh apply lesen.. Lepas hari jadi aku tahun lepas, abang dengan mama aku pergi satu JB ni sebab nak cari pusat memandu.. Ada tiga tempat dia orang pergi, tapi satu tempat aje yang terpilih.. cewahh.. hahaa.. serius, masa mula-mula nak apply pusat memandu, macam-macam masalah.. Macam, belum takdir aku lagi nak belajar memandu.. Tapi atlast, alhamdulillah. Dapat juga. Tak jauh dan tak juga dekat dengan rumah..

Bermulalah pada 22/12, aku start KPP 01.. Alah, yang kena kursus 6 jam setengah tu.. Gerak jam lapan, habis 4.30 pm.. Mase aku apply memandu ni, memang aku sorang aje. Ada juga ajak kawan, tapi dia orang banyak yang cakap nak kerja dulu.. Kumpul duit sendiri baru apply belajar memandu.. Dan dia orang cakap juga, aku untung sebab semua perbelanjaan parent yang support.

Dan oh ya, memang teramat bosan ya kursus tu.. Macam nak tidur aje.. Mentang mentang time tu hujan. Aih.

Habis aje kursus 6 jam tu, aku terus booking Test Computer. Empat hari lepas kursus, aku test komputer. Sebab aku memang nak habiskan cepat memandu ni.. Senang nak gerak pi mana-mana tanpa bantuan Pak Cik Bas dan Teksi. hehehe..

Dan alhamdulillah, aku lulus! Yehaaa... Markah aku, 48/50. Aku memang fed-up gila dengan Sistem Kejara. Banyak sangat nak kena hafal. Dah lah aku ni jenis yang tak suka menghafal. Aih, itu yang salah dua benda kat situ.. Tapi apa-apa pun, aku dah lulus apa.. Buat apa nak kenang lagi.. hahaha

Dan dapat Lesen L.. Terus booking kelas belajar iaitu, KPP 02 & 03.. Memandu di litar dan jalan raya.. Sekarang guna sistem baru. Pasal enjin, bonet, pintu, road tax dan semuanya berkaitan kereta tu kena ambil tahu. Kalau tak, kamu akan gagal!

15 jam setengah aku belajar KPP 02 & 03.. Aku dapat cikgu lelaki.. And sampai sekarang aku still tak tahu apa nama dia.. kah! Entahlah, sebab aku tak suka tahu nama orang! Dan hari terakhir aku belajar, aku memang belajar kat jalan raya bebetul.. Tak semua orang dapat macam aku.. *tiba-tiba nakk rasa perasan sendiri.. hehehe*

Mana orang JB mesti tahu Highway Pasir Gudang kat mana, Taman Sutera dengan Taman Perling.. Aku punya pusat memandu di Sutera. Dan bayangkanlah, di hari terakhir aku belajar memandu selama tiga jam setengah, aku kena bawa ke Highway Pasir Gudang sebab kereta yang aku belajar tu, gas dia dah nak habis. Bayangkanlah macam mana dengan lori banyak.. Kereta, bas, motor keliling.. Gerun jugalah aku masa tu. Tapi bila ada cikgu kat sebelah, bolehlah hilang gerun sikit.. hehee.

Dah siap semua, booking QTI pula.. Hari yang sama aku last belajar, petang tu aku terus ambil QTI.. Bila ingat pasal QTI yang buat aku bengang ni.. Aih, pasal cikgu QTI tulah, first time aku kena marah semenjak kali pertama aku menapak kat pusat memandu tu.. Aih, menyentan giler! Dia marah aku sebab aku tak bagi dia lesen L aku.. Nak bagi macam mana, lesen L pun aku tak pegang..

Then, aku tanya dia bebaik kot nak ambil kat mana lesen L aku.. Dia punya jawab, perghh.. Macam aku ni musuh nombor satu dia aje kan.. Dia boleh dengan meninggikan suaranya cakap, suruh aku cari sendiri! Apakyer ahh.. Kalau cakap bebaik tak apalah lagi.. Ini cakap, macam nak tengking aku.. Terkecil terus hati aku. Nak menangis rasa. Suruh aku cari kot.. Kat mana? Tandas? Last-last aku pergi main kaunter tanya pasal lesen L dan nasib baik akak tu baik tolong carikan. Terima kasih kak!

Dan sekarang baru aku tahu, yang selama ni, masa memandu aku Lesen L tak ada dengan aku langsung.. Sampai kat highway Kempas aku bawa, lesen aku tak ada! Memang gila.. Kena tahan polis, bikin naya aje kan..

Tapi thanks jugalah kat cikgu QTI tu.. Sebab dia dah sedarkan aku, yang lain kali kalau nak memandu, pastikan lesen bersama.. Aih.

Dah tu, booking pula untuk test JPJ.. Aku dapat, seminggu selepasnya.. Which mean, semalam!

Semalam, aku memang tak boleh nak tidur. Punya takut nak test.. Pastu sampai pusat memandu dalam pukul lapan.  Lepastu dia susun ikut nombor. Nasib baik aku punya, sesi pertama.. Dah tu, dia suruh test bahagian 1, which mean, kena periksa enjin, bonet dengan keseluruhan kereta.. Sebelum nak buat tu, aku dah hafal dah setiap benda yang ada dalam enjin kereta.. Tapi bila sampai turn aku, aku punya gabra.. Haih, apa yang aq baca semua melayang.. Pakai main hentam aje aku cakap..

Dan oh ya, satu hari tu aku punya takut nak test, sampai sarapan pun aku mkan satu sudu aje.. Then bila dah nervous macam ni, mulalah aku sakit perut bagai.. Menggigil badan ni pun satu hal..

Dan bila nama aku kena panggil nak test kat trek, aku cool down jap walaupun dalam hati dah rasa takut balik.. Ingat balik pesan mama, suruh selawat bebanyak.. Dan, yes! Trek aku lulus.. Bukit yang aku takut pun, aku lulus.

Then kena duduk balik sebelum JPJ panggil nak test kat jalan raya pula.. Dapat pula JPJ nye lelaki, lagilah aku gabra.. haha.. Dan macam tak percaya, aku lulus! Yeahh, walaupun aku kena sekali amaran mandatori.. Tak bagi signal bila nak belok.. Ha, kan dah kena.. Sebab aku mmg malas giler nak bagi signal bila nak belok.. Aiyaa

Dan yeahh, macam aku cakap tadi.. Aku lulus! Dah boleh bawa kereta.. Dah boleh jenjalan cari suami.. Eh? Gatai! hahakks..

P/s : Mungkin penykit gabra aku ni akan datang balik bila nak ambil result SPM lagi dua minggu dari sekkarang.. Aih.


Boleh baca entri ini untuk sambungan.